Hälsoprojekt

Höstterminen 2016 kommer vi på Skarpnäcks skola satsa extra på elevernas fysiska hälsa. Det har de senaste åren presenterats flera rapporter om hur viktig och betydande den fysiska hälsan är för elevernas inlärning. De elever som rör på sig presterar bättre inom de teoretiska ämnena.

På Skarpnäcks skola såg vi över möjligheterna att våra elever kunde erbjudas fler antal idrottslektioner, men våra förutsättningar gav inte möjlighet till detta med de lokaler vi har idag. Därför kontaktade vi landets ledande forskare vid Karolinska institutet och GIH Stockholm (gymnastik och idrottshögskolan).

Tillsammans såg vi över möjligheterna att få liknande resultat med små förutsättningar, där vi efter föreläsning om pulshöjande aktiviteter vid framgångsrik skola i Naperville Illnois USA arbetade fram vår hälsoprofilsatsning. Satsningen kommer i ett första skede omfatta eleverna i högstadiet, där alla elever får delta i en styrd pulshöjande fysisk aktivitet varje dag 20 minuter.

Aktiviteterna kommer att varvas varje vecka, mellan dans, styrka och kondition. Utöver den pulshöjande delen kommer det även att ske fysiska avbrott i de teoretiska ämnena med kortare fysiska övningar. (Brain brakes)

Parallellt med vår fysiska satsning kommer forskare från Karolinska institutet att forska på våra elevers resultat för att se om resultaten inom de teoretiska ämnena förbättras? Vi eftersträvar även en jämnare nivåskillnad mellan pojkar och flickors resultat där vi idag kan se en skillnad.

Skarpnäcks skola är idag en av de första i Stockholms stad som tydligt satsar på den fysiska aktivitetens betydelse för inlärning. Vårt mål är att vara en skola i framkant och vara med att skapa det som kan bli morgondagens norm.

Vi har lyckats att få med landets främsta forskare och universitet, samt fått uppmärksamhet från media som vill följa och dokumentera vårt arbete. Så vi ser mycket fram emot ett spännande hälsorikt läsår där förhoppningsvis den praktiska och den teoretiska inlärningen utvecklas.

Dela:
Kategorier: